söndag, november 01, 2009

Vårt nya hem

Hela Ciudad de Saber (Vetenskapsstaden) är byggt av amerikanarna och har i princip samma byggnadsstil. De flyttade härifrån för åtta år sedan och nu bor här normala familjer från både Panama och resten av världen. Vår vardag här liknar vår svenska vardag en hel del, barnen leker på gatan med grannbarnen, spelar fotboll, hoppar studsmatta och springer hem till varandra precis som på Eddavägen. Det är klart, det är avsevärt varmare, så hoppa studsmatta gör man inte mer än 10 minuter och hemma i Sverige kan man inte ligga i poolen i flera timmar i november.

Just idag har jag planterat två bouganvillor, en jasmin och två hibiskus på vår gräsmatta. Det blev vansinnigt vackert. Men jag fick duscha efteråt. Våra grannar skakade på huvudet åt mig, gräva hål i gräsmattan gör inte husfrun själv. Här gör husfrun ingenting själv, annat än eventuellt bakar bananbröd och fattar beslut om hur saker och ting ska vara. Vi börjar förstå att hemhjälperskorna i området tror att vi har det förskräckligt smutsigt hemma eftersom vi inte har en dam här som städar åt oss... Nu är det bara en tidsfråga innan de blir arga på oss för att vi inte bidrar till att öka landets arbetsmarknad. Så i vår strävan att integrera oss så måste jag nog hålla mig från att gräva på Söndagsförmiddagar och se mig om efter någon som kan komma och hjälpa mig tvätta barnens skoluniformsstrumpor (för jag vet inte hur man gör för att få dem rena!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar