söndag, februari 28, 2010

Trafikproblematiken

Det finns två typer av fordon man ska akta sig för i trafiken. Det ena är bussarna som här kallas för Diablos Rojos, de röda djävlarna. Det är gamla amerikanska skolbussar som har importerats av busschaufförerna, målats om och nu används i trafiken som bussar till och från lite varstans beroende på hur det passar för chauffören. Oftast har han (tro aldrig att det är en hon!) hjälp av en inkastare som ansvarar för att skrika vart bussen går och som hjälper till att ta betalt. Dessa bussar är extremt obekväma eftersom de är dimensionerade för små korta skolbarn och eftersom de är privatägda så kan de precis lika gärna ha stora reparationsbehov så att säga. Dessutom har vi märkt att de flesta busschaufförer har klumpfot på gaspedalen och inte lärt sig hur man använder bromspedalen. De har målat så vackert på vindrutan också så troligen är chaufförens sikt något begränsad. Vill man skydda sig i trafiken ska man hålla sig på betryggande avstånd från en Diablo Rojo.

Den andra kategorien fordon man ska hålla sig på avstånd från är den motsatta typen av förare: rika kvinnor i stora dyra bilar. Det är oftast SUV av den dyraste sorten som är värst, särskilt om det är en mobiltelefonpratande kvinna bakom ratten. Jag har aldrig förut kunnat något om bilmodeller men här har den kunskapen handlat om överlevnad. En kvinna med solglasögon i en stor bil uppfattar inte att hon har medtrafikanter. Därför behöver hon inte blinka när hon byter fil eller ens vänta tills det finns utrymme för att byta fil. Och det finns mycket filer att byta här. I rondellen mellan området där vi bor och citykärnan har tio filer i bredd som leder till fyra olika avfarter. Råkar man komma in i rondellen samtidigt som fyra fem bussar och lika många fina SUV så vet man att det är kört. Sväng höger och vänta tills kusten är fri. Då har man kanske en chans att rädda livhanken.

Helt klart är att många har misslyckats. Var och varannan bil, om man exkluderar storbilarna vill säga, har krockskador. Ofta har de lagts med gaffatejp, gummiband eller plastpresenningar. Dessutom finns en lag här som säger att om man krockar måste man stanna på exakt samma ställe som där det hände, man får inte flytta bilen en millimeter. Sedan måste man ringa försäkringsbolag och polisen. När båda dessa har kommit, och det kan ju ta ett par timmar, och man har gjort pappersarbetet, då får man flytta bilarna. Mardrömmen blir således att krocka mitt i den tiofiliga rondellen, i vilken både bussarna och SUVarna gasar för att komma först. Hu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar