tisdag, juni 15, 2010

Kanalen dominerar

Innan vi kom hit visste vi inte så mycket om Panama. Kanalen förstås. Men på något sätt hade jag bättre koll på historien än nutiden. Det var först här som jag begrep hur dominerande den är, vad stort det är och vilken enorm betydelse den har.

Nu bor vi ju precis vid den första slussen från Stilla havet räknat. Andreas har utsikt från sitt kontor över hur båtarna flyter in i slussområdet. Jag och barnen kan heller inte sluta peka och gapa " titta en kryssningsbåt", "titta en oljetanker". Och varje gång Teo ser de enorma containerbåtarna säger han att det är cornflakes i containarna. Det är för övrigt ingen dum gissning med tanke på de långa hyllraderna med cornflakes av alla sorter vi har i mataffären. Vi ser dessa båtar varje dag och vi kan inte sluta fascineras.

Jag har varit på kanalmuséet tre gånger. Teo har varit där fyra.
Vi börjar kunna vår fakta. Kanalen är åtta mil lång och till övervägande del grävd. Den har tre slussar, kanalbotten är som högst 26 meter över havsnivån. Den öppnades 1914 och har en lång historia av utländskt ägandeskap. Så sent som 1999 överlämnades hela ansvaret till Panama och den enorma myndigheten för kanalen, ACP. Kanalen är öppen 24 timmar om dygnet och de tar inte cash som betalning. Tacka tusan för det eftersom det kan kosta en och en halv miljon kronor att ta ett riktigt stort och tungt lastfartyg genom kanalen.

När båten ska genom slussarna så handlar det ibland om centimetrar för att inte krocka med kajkanten. Också i själva kanalen handlar det om precision eftersom båtarna helst inte ska möta varandra där det är som smalast. Därför finns det "piloter" som är anställda av ACP och kör fartygen genom kanalen. Det tar cirka åtta timmar, men deras arbetsscheman är jobb i tio dagar, ledig i tre veckor. De tjänar oförskämt bra och har hög status här i landet. Kanalen håller också med ett besättningsteam på ca 30 personer, som hoppar på båten innan slussning, tar den genom kanalen via "påknuffningsbåtar" och slags tåglok på räls som med hjälp av vajrar håller båten lagom många decimetrar från slusskanten.

Lagom till 100-årsjubiléet ska utvidgningen vara klar. Kanalen går för högtryck redan och behöver både bli bredare och få ökad slussningskapacitet. Eftersom levnadsstandarden i Panama redan är högre än i övriga Centralamerika så är det uppenbart att intäkterna på kanalen kommer många till del i det här landet. Vi kanalbor är stolta över den. Troligen är varenda kotte i det här landet stolt över den. Så för alla oss som bara visste en enda sak om Panama, vi var ändå inte helt ute och cyklade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar