söndag, april 25, 2010

Oro/lyckodiagrammet


En kollega har berättat att det finns forskning på att en ökad lycka varar i tre månader efter att ditt liv har förändrats positivt. Sedan är allt som vanligt igen och lyckonivån återgår till vad den var innan. Jag borde ha frågat honom om resultaten varierar beroende på skiftets art, dvs VAD som skapade den ökade lyckan och HUR den skapades, dvs om det var en plötslig händelse (typ vinna på lotto) eller en gradvis förbättring av din livssituation.

Helt klart har jag påverkats av den senaste veckans studier när jag går här och funderar på om jag är lyckligare nu än för ett år sedan. Låt oss använda oss av ett diagram för att utröna sambanden. Om mängden lycka sätts på på y-axeln så måste x-variabeln vara oro. Vi får en negativ lutning på kurvan. Om oron är hög så är lyckan låg och är oron låg så är lyckan hög. Simpelt. Vi skulle kunna komplicera det hela och lägga till fler kurvor för att hitta skärningspunkter men för just detta resonemangs skull så räcker det med en kurva. Som alltså kan skifta. Jag ska bevisa det i ett resonemang om jämförelse.

För ett år sedan låg oron för min del ganska mittemellan, och därmed var också lyckan ganska så där mitt på kurvan. Ibland hände saker i jobbet, och ibland med barnen, som gjorde att oron ökade och lyckan minskade, men på det hela taget var det ganska bra. Lyckan/oron rörde sig på en kurva hyfsat nära hörnet där y möter x. Det är den blå kurvan i diagrammet ovan.

Idag har jag inget jobb som kan öka oron med jämna och ojämna mellanrum. Därmed har en faktor som påverkar lyckopunktens placering försvunnit. Då uppkommer ett nytt fenomen. De andra faktorerna ökar i intensitet. Plötsligt blir barnens välmående den stora faktorn som får mig att åka berg- och dalbana längs med lycko/oro-kurvan. Teos brutna arm kan få mig att ligga vaken på natten och oroa mig. Att Eitans mamma sa att Telma var så… trygg (!) efter Eitans födelsedagskalas fick mig att brista ut i glädjetårar. Med andra ord: rörelsen längsmed kurvan är konstant, livet innehåller samma upp- och nedgångar oavsett vilka faktorer som påverkar.

Hmm. Men det är ju ändå skillnad på idag för ett år sedan. Hur kan det förklaras? Jo. Det har skett ett skift i kurvan, den har flyttats utåt. Det är den röda kurvan. Det som förr var punkt A, 3 på oro och 4 på lycka har flyttats till den röda kurvan. Där är 3 på oro hela sex på lycka! Observera att även om oron på den röda kurvan ökar så är fortfarande nivån av lycka högre än i förra årets kurva, den blå kurvan. Oro är alltså konstant, men den generella lyckan har ökat. Jag är med andra ord lyckligare idag. Trots att skiftet skedde för sex månader sedan.

Den som är petnoga kan hävda att min kurva inte förklarar, utan den bara beskriver sakernas tillstånd. Måhända. Därmed blir min poäng att man inte behöver forskning när man kan bevisa saker med matematiska termer, något haltande. Men vad gör det när jag egentligen bara vill säga att livet är bra härligt? :-)

6 kommentarer:

  1. Man kan ju vara olycklig av många andra orsaker än oro. Vad tänker du om detta?
    Kram pappa

    SvaraRadera
  2. Någon som är tillbaka i skolbänken igen och börjat överdosera excel?

    SvaraRadera
  3. Överdosering var ordet. Men när man tänker efter så kan man använda kurvor och diagram på det mesta i livet. Försök, det kan bli ganska användbart... :-)

    Variablerna är nämligen utbytbara mot lite vad som helst. Om man byter ut x mot något annat än oro, t ex ilska, depression, småsurhet etc. så funkar det lika bra. Men det måste var en känsla, inte en händelse eller VARFÖR man är ledsen, sur eller deprimerad. VARFÖRet avgör istället lutningen och var i diagrammet kurvan hamnar serni. Tänk efter, det blir en slags kurva av att man får dåliga betyg i skolan och en annan av tex skilsmässa eller någon närstående dött eller så.

    Pappa, jag vet att du är lika galen som jag, testa lite och motbevisa mig om du kan!

    SvaraRadera
  4. Hej igen. Förstår nu bättre hur du tänker. Helt o k tycker jag. Du har ju alltid varit en klok flicka och det verkar du ju fortfarande vara trots att du flyttat till utlandet där de tänker så konstigt. DN för några söndagar sedan hade några artiklar under samlingsrubriken "Det var sämre förr" och visst var det så i de flesta avseenden. Jag har sparat artiklarna till dig. De tangerar det du funderat på ovan.
    Kram
    Pappa

    SvaraRadera
  5. PS Det finns en webbsida som heter Gapminder.org
    Den är värt ett besök DS
    Ännu en kram
    Pappa

    SvaraRadera
  6. Wow! Gapminder är ett paradis för en sådan som jag. Statistik och diagram på tvären och längden och där hela världen jämförs. Mumma. Tack för tipset, lyckan är fullständig!
    Kram tebaks

    SvaraRadera