måndag, februari 27, 2012

5 minuters resignation

Det låg tjock rök över vårt bostadsområde igår. På vägen hem från insjöbadandet mötte vi flera brandbilar. Det pågick en eldsvåda i skogen och jag lovar att det inte undgick någon. Lite senare, bakom oss hör vi sirener på en ambulans. Jag kör in på vägrenen och ska släppa förbi. Jag är den ENDA som gör det. Ett par taxibilar passar på att köra om mig istället och blockerar framåt. De sex bilarna framför fortsätter köra som om inget hänt. Ambulansen får köra om bilarna i motsatt vägbana där de mötande bilarna helt enkelt inte har något annat val än att väja. Hur går det till? Hur kan det gå så illa i ett samhälle att människor inte ens gidds (?) väja för en ambulans med sirenerna på? Varför? Hur?

2 kommentarer:

  1. Ja konstigt är det. Tänker på det när det är trafikstockning även här. (Inte i Harmånger förstås)
    Hur gick det med skogen? Kom brandbilen fram?

    SvaraRadera
  2. Vi tror att de kom fram för det slutade knastra efter ett tag. Men röken låg tjock länge och det flög sotflagor i ett par dagar. Folk säger att eldsvåda ofta händer i slutet av februari. Istället för att röja skogen så bränner folk bort sly och ogräs. De passar på när det är torrt. Bara det att då börjar ju en del annat brinna också...

    Och så har min mamma upplyst om att det inte heter gidds, utan ids. Så nu vet jag det :)

    SvaraRadera