torsdag, juli 14, 2011

Det bästa av två världar

Din kommentar på förra inlägget, Greta, är på pricken. Tänk att få uppleva ALLT, eller åtminstone så mycket! Jag tror också att själva jämförelsen gör det enklare att uppskatta de olika världarna, se det unika och kunna njuta av det. Ingenting blir taget för givet längre. Faktum är ju att egentligen så är den ena världen i självklart bättre än den andra.

Jaghade faktiskt en Panama-upplevelse på Fränsta vårdcentral. En sköterska vill inte ta blodprov utan att jag hade ett papper att visa upp. -Vilket typ av papper, vad ska det stå på det, undrade jag. - Ja, vad som helst bara det är ett papper. - Från vem, frågade jag. - Vem som helst, det förstår du väl att jag inte kan ta ett prov utan ett papper, svarade sköterskan. Ja, jo, nej det är klart. I Panama skulle det ju aldrig gå.

Sverige har defekter. Panama har makalösa tillgångar. Jag och Andreas visste det rent teoretiskt, men nu känner vi det också. Barnen känner det sedan ett tag tillbaka och kan möjligen nu också förstå det rent teoretiskt. Naturen i båda världar är makalös. Natur är nog fantastiskt var i världen man än bor. Men när man sett mer än den egna skogen så kan man kanske förstå vad och hur den är fantastisk. Uppskatta det mer. I vinter när vi kommer hem och firar jul så kommer vi garanterat att uppskatta de mörka kvällarna, kylan och snön. Till och med. Du har så rätt Greta!

Ni andra, kolla Gretas blogg och låt er inspireras! http://stickgreta.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar